Digitale Marketing voor de Pro's

Zoekmachine Advertising

Zoekmachine Advertising (SEA) is een online marketing techniek om jouw website te promoten in zoekmachine resultaten pagina's (SERPs) door het plaatsen van zoek en display advertenties. Eigenlijk kan je met SEA jouw bedrijf, producten en diensten op de eerste pagina van een zoekmachine positioneren. Hierdoor krijg je per definitie kwalitatieve bezoeken naar jouw website. De techniek van SEA is heel verschillend van Zoekmachine Optimalisatie (SEO), waarbij voornamelijk organische bezoeken worden gegenereerd in plaats van betaalde bezoeken. Beide technieken complementeren elkaar weliswaar.

Alhoewel adverteren in zoekmachines zeer lucratief kan zijn, als je het correct doet, vergt het gespecialiseerde activiteiten, tools & methodes. Voornamelijk om de efficiëntie van jouw marketing budget te verbeteren: verhogen van de (online) verkopen, potentiële klanten (leads) en merkbekendheid aan het laagst mogelijke budget.

Voordelen van Zoekmachine Advertising

  • Creëren van een sterker merk - SEA is een ideale marketing techniek om merkbekendheid te creëren op een korte termijn.
  • Bereiken van jouw doelpubliek - Door het selecteren van de juiste zoekwoorden, schrijven van beklijvende advertenties, afbakenen van de geografische locatie en tevens door het instellen van contextuele parameters bereikt jouw boodschap precies de gewenste doelgroep.
  • Betalen per 'klik' (PPC) - Enkel wanneer iemand daadwerkelijk een bezoek brengt aan jouw website wordt er voor betaald. Zo lang niemand op jouw advertentie klikt, is het vertonen van jouw boodschap gratis.
  • Meten van de ROI
  • Meerdere zoekmachines - Shine Blue kan zoekmachine diensten verlenen voor zowel Google, Yahoo, Bing en zelfs Baidu.
  • Gemakkelijk te configureren voor meerdere landen en talen
  • Search- en Display advertenties

Campagne beheer voor Zoekmachine Advertising

  • Definiëren van doelpubliek en doelstellingen - Shine Blue bepaalt samen met jou de doelstellingen voor de SEA camagnes: bezoeken, leads, verkopen en/of merkbekendheid. Ook een op KPI's gebaseerde campagne kunnen wij opzetten.
  • Overnemen van een bestaande account - Soms is een grondige audit de enige manier om een bestaande account te verbeteren. Shine Blue neemt hierbij jouw bestaande Adwords account over om deze uit te breiden en te optimaliseren.
  • Keyword onderzoek - Shine Blue voert een uitgebreid keyword onderzoek uit om te bepalen welk zoekwoorden, long-tail, negatieven, etc.
  • Structureren van de campagne - Een goed gestructureerde campagne op basis van product- of dienstaanbod bespaart je later heel wat tijd en moeite.
  • Optimaliseren van landinspagina's - De kwalititeitsscore van de gebruikte keywords wordt grotendeels bepaald door de inhoud van de webpagina's waarnaar de Ad verwijst. Bij een Adwords contract mag je van Shine Blue suggesties verwachten ter verbetering van de inhoud van landingspagina's.
  • Schrijven van zoekadvertenties - Advertenties in het zoeknetwerk dienen zowel aantrekklijk als relevant te zijn voor jouw doelpubliek. Soms wordt beweerd dat het schrijven van advertenties een kunst is. Dat is het echter niet. Het continue tweeken en tunen van advertenties is de kunst om een zo hoog mogelijke Click-Through-Rate (CTR) te behalen. Uiteindelijk draait het investeren in een online marketing budget in de Return On Marketing Investment (ROMI). Shine Blue zal elke zoekadvertentie split testen.
  • Display Ads
  • Specifiek - Bij de lancering van elke campagne bepalen wij volgende elementen: welke zoekmachine (in België is dat Google), welk content netwerk, landen/regios, talen, timing, sezonaliteit, etc. die zodoende bijdragen om specifiek jouw doelgroep te targetten.
  • Meten is weten - Een precieze methode om de Return on Marketing Investment (ROMI) te meten is de koppeling van jouw Adwords Account aan een Web Analytics (bvb. Goolge Analytics). Door deze koppeling kan Shine Blue de opgezette campagnes verder verfijnen en aanpassen.
  • Optimaliseren - Dit stadium in het SEA proces is even belangrijk als het opzetten van een goede digitale strategie. De SEA omgeving verandert op continue wijze. Daarom dienen campagne op regelmatige tijdstippen geoptimaliseerd en bijgestuurd te worden op basis het wijzigende zoekgedrag van jouw klanten, Click-Through-Rate (CTR) van zoekwoorden, cost per clicks, en kwaliteitsscore. In deze stap van het SEA proces maakt Shine Blue het verschil.
  • Follow-up - Een maandelijkse rapportering is een integraal onderdeel van de dienstverlening van Shine Blue aan al haar klanten. Bij het begin van elk project worden de rapporteringsbehoeften samen met jou bepaald welke behoeften om de inzet van de online marketing budgetten zo efficiënt mogelijk te houden.

Wil je meer weten? Contacteer ons.