Digitale Marketing voor de Pro's

Web Analytics

Web Analytics geeft gedetailleerde inzichten in de performantie van jouw website. Met een goed geïntegreerde Web Analytics tool heb je de mogelijkheid om precies de return on marketing investment (ROMI) van jouw digitale investeringen te meten.

Eén van de grootste voordelen in online business is zijn meetbaarheid. Vanaf het ontwerpen van een traceerbaar proces tot het analyseren van de resultaten is een Web Analytics tool een absolute must om succes te meten en te optimaliseren. Het is dan ook een essentieel onderdeel van Zoekmachine Advertising, Facebook Advertising, Social Media Marketing, het verbeteren van de conversie ratio's en e-mail marketing.

In zijn basisvorm meten de meeste Web Analytics tools het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen, hoe lang ze op jouw website blijven, welke pagina's het meest bezocht worden, waarop de bezoekers hebben geklikt, enz. In meer geavanceerde setups zijn de mogelijkheden zo goed als onbeperkt: inflow rapport, sales funnel, marketing spend, ROMI, etc.

Meten is weten! Dit klinkt als een cliché, echter niets is minder waar. Wellicht heb je een idee over het aantal bezoekers op je website. Maar weet je eigenlijk wat er gemeten wordt? Hoeveel 'mensen' hebben nu op jouw advertentie geklikt? Hoeveel werden er klant of schreven zich in? Hoeveel keer hebben ze jouw website reeds bezocht? Hoe converteert een bezoeker tov uw sectorgenoten?

Shine Blue weet wat er gemeten dient te worden en hoe dit het best op een pragmatische manier wordt gedaan. Web Analytics tools bevatten reeds een enorme hoeveelheid aan informatie, wat het ook soms zeer verwarrend kan maken. Wij zijn in staat om deze informatie op een heldere en praktische manier om te zetten in bruikbare rapporten. Alhoewel er heel wat analytics tools op de markt zijn (bv. Omniture, Webtrends) prefereren wij te werken met Google Analytics omwille zijn perfecte integratie met Google Zoekadvertentie mogelijkheden.

Stappen voor een succesvolle Web Analytics integratie:

  • Definitie van doelstellingen - Shine Blue bespreekt samen met jou de doelstellingen van jouw bedrijf. Op basis hiervan bepalen wij jouw behoeften naar rapportering toe.
  • Meten van ROMI - Web Analytics tools hebben de mogelijkheid om precies de Return on Marketing Investment te meten voor alle digitale marketing initiatieven. Het vergelijken met offline marketing investeringen (print, folder, radio, etc.) wordt hiermee zeer gemakkelijk.
  • Helderen en éénvoudige rapportering - Op basis van jarenlange ervaring met (e-)commerce heeft Shine Blue heeft enkele standaardrapporten uitgewerkt waarmee éénvoudig kan worden bepaald in welk digitaal kanaal en hoeveel te investeren.
  • Uitgebreide analyses - Op basis van de informatie die op continue wijze wordt gemeten op jouw website, kan Shine Blue tevens diepgaande strategische analyses maken. Deze analyses dienen dan als input voor het verder optimaliseren/aanpassen van bvb. website, landingspagina's, de inhoud van jouw website om zo nog meer rendement te behalen.
  • Conversie ratio verhoging - In meer geavanceerde omgevingen kan Shine Blue tevens A/B- en multivariate test omgevingen opzetten om zo nog betere resultaten voor wat betreft conversie ratio's te behalen voor welbepaalde doelen. Denk hierbij aan verbeteringen aan  landingpagina's, call-to-actions (inschrijving op nieuwbrief).

Wil je meer weten? Contacteer ons.